مالتی ‌تسکینگ (چندوظیفگی) چیست؟

مالتی ‌تسکینگ چیست؟
چندوظیفگی انسانی یا همان مالتی تسکینگ (Multitasking) به صورت بسیار ساده به انجام هم‌زمان بیش از یک کار گفته می‌شود.

•••اگر حین خرید از مغازه، ایمیل خود را چک می‌کنید، هنگام رانندگی با تلفن صحبت می‌کنید، دو گزارش فایل را هم‌زمان ویرایش می‌کنید، هنگام درس خواندن با یک دوست چت می‌کنید و… شما در حال انجام چندوظیفگی (مالتی ‌تسکینگ) هستید. تمام این‌ها مثال‌هایی از مالتی ‌تسکینگ است.

▪هنگام مالتی ‌تسکینگ چه اتفاقی در مغز رخ می‌دهد؟
▫علم عصب روان‌شناسی می‌گوید مغز ما به نحوی طراحی شده که در هر لحظه تنها روی یک موضوع تمرکز می‌شود و یک کار را می‌تواند انجام دهد. 
▫انسان موجودی مالتی ‌تسک نیست، بلکه تنها تمرکز خود را سریعا بین وظایف و کارهای مختلف جابه‌جا می‌کند. در واقع، کارها را هم‌زمان انجام نمی‌دهیم، بلکه با تغییر و جایگزین کردن سریع آن‌ها را پیش می‌بریم.

مالتی تسکینگ چیست و چه تأثیری بر عملکرد ما دارد؟

طبق تحقیقات و مطالعات، تنها %2.5درصد از افراد می‌توانند به‌صورت مفید و کارآمدی مالتی ‌تسکینگ انجام دهند.

••• تحقیقات و مطالعات دانشگاهی حاکی از آن است که زمانی که سعی داریم دو یا چند کار را به صورت هم‌زمان پیش ببریم، کارایی و بهره‌وری کمتری خواهیم داشت و احتمال اشتباه کردن هم بالاتر می‌رود. اگر این کارها پیچیده و مستلزم توجه بیشتری باشند، این احتمالات افزایش پیدا می‌کند.

 • بهره‌وری چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟
البته این موضوعات احتمالا برای مالتی ‌تسکنیگ در کارهای روتین روزانه چندان صدق نمی‌کنند. مثلا گوش دادن به موسیقی هنگام راه رفتن یا مرتب کردن لباس‌ها حین تماشای تلویزیون. ولی هرچه کارها پیچیده‌تر باشند، اثرات منفی چندوظیفگی هم افزایش پیدا می‌کند.

▫مالتی ‌تسکینگ در واقع تمرکز و حواس ما را تقسیم می‌کند. بنابراین نمی‌توانیم تمام حواس و تمرکز خود را به یک موضوع معطوف کنیم و در نتیجه کیفیت کارها کاهش پیدا می‌کند. 

طی یک مطالعه، انجام کارهای متفرقه حین رانندگی بررسی شده بود که نشان داد بر عملکرد فرد در رانندگی تأثیر منفی می‌گذارد. تحقیقات دیگری هم اعلام کردند که افرادی که سعی می‌کنند چند کار را هم‌زمان انجام دهند، حتی زمانی که می‌خواهند تنها روی یک موضوع تمرکز کنند حواس‌پرتی بیشتری دارند و تمرکز برای آن‌ها سخت‌تر است. 

متخصصان بر این باور هستند که هرچه بیشتر در راستای مالتی ‌تسکینگ تلاش کنیم، دست‌آورد ما کمتر می‌شود. چراکه به توانایی تمرکز کافی برای یادگیری را به‌آرامی از دست می‌دهیم.

▪آیا زن‌ها در انجام چندوظیفگی بهتر عمل می‌کنند؟
پاسخ کوتاه به این سؤال «بله» است.طبق تحقیقات و آزمایش‌هایی که انجام شده، زن‌ها در این زمینه عملکرد خیلی بهتری از مردها دارند. طی آزمایشی که به‌تازگی انجام شده بود، از شرکت‌کنندگان درخواست شد تا روی یک تردمیل راه بروند و دست راست خود را بچرخانند (کاری که از نیمه سمت چپ مغز استفاده می‌کند)، در همین حین، برخی سؤالات ذهنی از آن‌ها پرسیده می‌شد؛ تصاویری از کارت‌های رنگی نمایش داده می‌شد که روی هر کار، اسم رنگ هم نوشته شده است و روی برخی اسم رنگ و رنگ کارت همخوانی ندارند. شرکت‌کنندگان باید هرچه سریع‌تر این کارت‌ها را شناسایی می‌کردند. نتایج این آزمایش حاکی از عملکرد خیلی بهتر خانم‌ها بود.
با این حال، کارشناسان معتقدند مالتی ‌تسکینگ کماکان برای تأثیر منفی در عملکرد افراد دارد و بهتر است از انجام آن اجتناب کنیم.

▪چطور توانایی مالتی ‌تسکینگ خود را تقویت کنیم؟
در وهله اول، بهتر است از چندوظیفگی اجتناب کنید، چراکه واقعا رویکردی ایدئال نیست. تا جای ممکن تلاش کنید که هرگز به انجام این کار عادت نکنید. همچنین، هرگز اثربخشی را قربانی بازده و کارایی نکنید. چند وظیفگی شاید برخی اوقات اجازه انجام سریع‌تر کارها را بدهد، ولی به احتمال زیاد از کیفیت انجام آن‌ها می‌کاهد. ولی اگر بنا به هر دلیلی چاره‌ای جز استفاده از آن ندارید، توصیه ما این است که با برنامه ریزی و تعیین اهداف در بهبود هرچه بیشتر و کاهش اثرات منفی مالتی تسکینگ اقدام کنید.

;